Individuals Driving Personal Mobility Aids as Subjects and Victims in Criminal Road Accidents

Keywords: personal mobility aids, road traffic accidents, pedestrian, driver, traffic rules violation, electric scooter, victim, subject of a road traffic accident

Abstract

The article deals with the peculiarities of criminal-legal evaluation of traffic accidents involving personal mobility devices (PMDs), shows their danger not only to pedestrians, drivers and other traffic participants, but also to their owners. Particular attention is paid to the analysis of people operating personal mobility devices as the subjects of road traffic crimes. Up-to-date statistics of road traffic accidents with their participation is given, analytical reviews with specificity connected with their registration as a certain type of road traffic participant are analyzed. Under the conditions of the significant growth of accidents with the participation of the means of individual mobility equipped with the electric motor, the growing risk of causing harm to the life and health of the citizens during their use the norms of the federal legislation, defining the status of the users of electric scooters and other means of individual mobility that protects both them and other participants of the road, have been created.

Author Biography

М.В. Баранчикова, Orel Law Institute of the Russian Interior Ministry them. V.V. Lukyanov

М.V. Baranchikova, Candidate of Law Sciences, Associate Professor, Deputy Head of the Department of Criminal Law, Criminology and Psychology.

References

Волков П.А., Кеменяш Ю.В. Средства индивидуальной мобильности: вопросы теории и практики использования // Вестник Белгородского юридического института МВД России имени И.Д. Путилина. 2021 № 1. С. 51-55. https://elibrary.ru/item.asp?id=44741309

Дорожно-транспортная аварийность в Российской Федерации за 2021. Информационно-аналитический обзор. М.: ФКУ «НЦ БДД МВД России, 2022.

Казаченок В.В. Средства индивидуальной мобильности: вопросы правового регулирования // Вестник Казанского юридического института МВД России. 2021. Т. 12. № 2 (44). С. 165-170. DOI: https://doi.org/10.37973/KUI.2021.32.43.005.

Ляхов П.В., Лопарев Е.А. Аварийность с участием средств индивидуальной мобильности, оснащенных электродвигателем // Безопасность дорожного движения. 2022. № 1. С. 35-41. https://elibrary.ru/item.asp?id=48700462

Мишина Ю.В. К вопросу об участии в дорожном движении пользователей средств индивидуальной мобильности // Правопорядок: история, теория, практика. 2020. № 1 (24). С. 44-46. https://elibrary.ru/item.asp?id=42365863

Ноговицина Е.Н. К вопросу о проблеме эксплуатации средств индивидуальной мобильности в части соблюдения ПДД РФ // Научный вестник Орловского юридического института МВД России имени В.В. Лукьянова. 2022. № 1 (90). С. 59-65. https://elibrary.ru/item.asp?id=48456895

Соколов Д.В. Проблема юридической ответственности новых участников дорожного движения // Транспортное право. 2021. № 3. С. 11-14. DOI: https://doi.org/10.18572/1812-3937-2021-3-11-14.

Состояние и тенденции безопасности дорожного движения в российской Федерации в 2011-2020 годах: Аналитический обзор. М.: ФКУ «НЦ БДД МВД России», 2022. 368 с.

Шестериков Н.А. Проблемы определения административно-правового статуса лица, управляющего персональным электрическим средством индивидуальной мобильности малой мощности // Вестник Всероссийского института повышения квалификации сотрудников Министерства внутренних дел Российской Федерации. 2020. № 4 (56). С. 104-108. https://elibrary.ru/item.asp?id=44524821

Published
2022-11-20
How to Cite
Баранчикова, М. (2022). Individuals Driving Personal Mobility Aids as Subjects and Victims in Criminal Road Accidents. VICTIMOLOGY [VICTIMOLOGIA], 9(4), 408-416. https://doi.org/10.47475/2411-0590-2022-19405
Section
Original articles